به روزرسانی: 1399/12/11

روز: سه شنبه مورخ 12 اسفند 1399

شناسایی نورو پیلین-۱ بعنوان عامل تعیین کننده در عفونت زایی ویروس کرونا

| تاریخ ارسال: 1399/8/5 |
در موفقیت علمی بزرگی که توسط تیمی بین المللی از دانشمندان، رهبری شده توسط دانشگاه بریستول (Bristol)، بدست آمد مشخص شد چه چیزی ویروس کرونا را به شدت عفونی می سازد و به آن توانایی گسترش سریع در بین سلول های انسانی را می دهد. این یافته در Science today در ۲۰ اکتبر منتشر شد و توضیح می دهد که چگونه توانایی ویروس در آلوده نمودن سلول های انسانی می تواند توسط مهار کننده هایی که برهم کنش تازه کشف شده بین ویروس و میزبان را مهار می کنند، کاهش یابد و این یافته بیانگر نوعی درمان ضد ویروسی بالقوه است.

برخلاف سایر کرونا ویروس ها که باعث ایجاد سرماخوردگی های معمول و علائم ریوی ملایم می شوند، عامل بیماری کووید-۱۹، SARS-COV-۲ ، به شدت عفونی و قابل انتقال است. تا کنون سوال اصلی که بی پاسخ مانده بود این بود که چرا این ویروس به راحتی بافت های خارج سیستم تنفسی از قبیل قلب و مغز را آلوده می سازد.
برای آلوده سازی انسان، ویروس کرونا ابتدا باید به سطح سلول های انسانی که دستگاه تنفسی یا روده ای را می پوشانند متصل شود. به محض اتصال، ویروس به سلول حمله می کند و چندین کپی از خودش را تکثیر می کند. سپس ویروس های تکثیر یافته آزاد شده سبب انتقال ویروس می شود.
پروسه اتصال و تهاجم به سلول های انسانی توسط پروتئین ویروسی به نام اسپایک (Spike) انجام می شود. درک صحیح پروسه ای که توسط آن پروتئین اسپایک سلول های انسانی را شناسایی می کند برای توسعه درمان های ضد ویروسی و واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ ضروری است.
در این مطالعه موفقیت آمیز، گروه های تحقیقاتی در دانشکده علوم زیستی بریستول (Bristol’s Faculty of Life Sciences)، پروفسور پیتر کالن  (Peter Cullen)  از دانشکده بیوشیمی، دکتر یاماچی (Yohei Yamauchi) دانشیار و ویروس شناس از دانشکده سلولی مولکولی پزشکی، و دکتر سیمونتی Boris Simonetti)  ) محقق ارشد در آزمایشگاه کالن (Cullen)، از چندین روش استفاده کردند تا نشان دهند که ویروس کرونا برای تسهیل عفونت زایی ویروسی، پروتئینی به نام نورو پیلین-۱ را بر سطح سلول های انسانی شناسایی می کند.
دکتر کالن، یاماچی و سیمونتی: در بررسی سکانس پروتئین اسپایک ویروس کرونا، ما توسط حضور یک سکانس کوچک از اسیدهای آمینه، که به نظر می رسید یک سکانس پروتئینی موجود در پروتئین های انسانی را تقلید می کرد که با نورو پیلین-۱ برهم کنش می نمود، متوقف شدیم. این مسئله ما را به پیشنهاد یک فرضیه راهنمایی نمود: آیا پروتئین اسپایک ویروس کرونا می تواند به نورو پیلین-۱ متصل شود تا به عفونت ویروسی سلول های انسانی کمک کند؟ بطور حیرت آوری، با بکار گیری طیفی از روش های ساختاری و بیوشیمیایی ما توانستیم تصدیق کنیم که براستی پروتئین اسپایک ویروس کرونا به نورو پیلین-۱ اتصال می یابد.
پس از اینکه ما ثابت کردیم پروتئین اسپایک به نورو پیلین-۱ وصل می شود ما قادر بودیم نشان دهیم که این برهم کنش سبب افزایش تهاجم ویروس کرونا به سلول های انسانی رشد یافته در کشت سلولی می شود.
نکته مهم اینکه، با استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال- پروتئین های ساخته شده در آزمایشگاه که شبیه آنتی بادی های طبیعی بودند- یا یک داروی انتخاب شده که این برهم کنش را مهار می نمود ما قادر بودیم توانایی ویروس کرونا در آلوده سازی سلول های انسانی را کاهش دهیم. این یافته دارای ارزش برجسته نمودن به جهت داشتن پتانسیل درمانی یافته در مبارزه علیه بیماری کووید-۱۹ است.
به طرز جالبی، دانشمندان در دانشکده فنی مونیخ آلمان و هلسینکی فنلاند بطور مستقل دریافته اند که نورو پیلین-۱ ورود سلولی و قدرت آلوده سازی ویروس کرونا را تسهیل می کند.
رویهمرفته، محققان بریستول نتیجه گیری کردند که: برای شکست بیماری کووید-۱۹ نیازمند یک واکسن موثر و مجموعه ای از داروهای ضد ویروسی هستیم. کشف ما در مورد اتصال پروتئین اسپایک ویروس کرونا به نورو پیلین-۱ و اهمیت آن در عفونت زایی ویروس، مسیر جدیدی را که قبلا شناخته نشده بود برای درمان های ضد ویروسی فراهم می کند تا پاندمی کنونی کووید-۱۹ را متوقف نماید.

تهیه و تدوین:
دکتر فاطمه فرجی
دکترای تخصصی ایمونولوژی پزشکی
منبع: