دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
آدرس مرکز تحقیقات ایمونولوژی
جهت ارجاع در مقالات و سایر انتشارات

مرکز تحقیقات ایمونولوژی،
پژوهشکده ایمونولوژی و بیماری های عفونی،
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


Immunology Research Center,
Institute of Immunology and Infectious Diseases,
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

نمایش آمار بازدیدهای زیربخش : 537094
بازدیدهای ۲۴ ساعت گذشته: 37822
بازدیدهای روز جاری: 37822
کاربران حاضر در پایگاه: 1
به روزرسانی: 1399/12/11

روز: سه شنبه مورخ 12 اسفند 1399

08:00 = ساعت فعلی سرور

شیر و چاقی

 | تاریخ ارسال: 1399/8/27 | 

اگرچه شیر بطور گسترده ای برای کنترل وزن توصیه شده است ولی در یک مطالعه متاآنالیز نشان داده شد که شیر هیچگونه تاثیری روی کاهش وزن بدن ندارد. در میان مردان و زنان در سه مطالعه کوهورت مصرف شیر و پنیر تاثیری بر وزن آنها نداشت درحالیکه مصرف ماست با کم شدن وزن همراه بود. امروزه محصولات لبنی تخمیرشده مانند ماست می توانند در جلوگیری از چاقی نقش داشته باشند و این به خاطر تاثیر آنها برروی مایکروبیوم روده است.
مطالعات در مورد مصرف شیر در بچه ها و وزن گیری آنها کم و ضد ونقیض است. در یک مطالعه که ۱۲۸۲۹ نوجوان برای مدت ۳ سال مورد بررسی قرار گرفتند مشخص شد که مصرف شیر کم چرب باعث افزایش وزن می شود ولی مصرف شیر پرچرب چنین تاثیری نداشت. در یک مطالعه مشابه نیز نشان داده شد که مصرف شیر پرچرب در مقایسه با شیر کم چرب با کاهش BMI و کاهش ریسک چاقی در ارتباط است.در یک مطالعه که در مدارس انگلستان انجام شد به ۵۸۱ دانش آموز مدارس ابتدایی همراه با ناهار شیر داده می شد و به گروه کنترل شیر داده نمی شد. بعد از ۲۱ ماه تغییر معنی داری در وزن آنها دیده نشد ولی گروهی که شیر دریافت کرده بودند بطور میانگین افزایش قد بیشتری را نشان می دادند.
بطورکلی نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیر تاثیر واضحی روی وزن گیری کودکان ندارد ولی مصرف شیر کم چرب نسبت به پرچرب باعث افزایش وزن در کودکان می شود. مصرف منظم ماست می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد ولی مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.
 
فشارخون و بیماریهای قلبی-عروقی
اصولا شیر بدلیل پتاسیم بالایی که دارد برای کاهش فشارخون توصیه می شود. رژیم غذایی که برای کاهش فشارخون داده می شود شامل لبنیات کم چرب می باشد که باعث کاهش فشارخون می شود ولی چون در این رژیم غذایی سبزیجات و میوه ها نیز وجود دارد نمی توان شیر را بعنوان تنها عامل کاهش دهنده فشارخون درنظر گرفت.
در مطالعات انجام گرفته بیشتر مصرف شیر با آبمیوه های حاوی شکر یا کربوهیدراتهای تصفیه شده مقایسه شده است که مفید بوده است ولی اگرمصرف شیر با مصرف مغزها و میوه ها مقایسه می شد ممکن بود نتایج متفاوت باشد.
برای بیماران قلبی استفاده از لبنیات کم چرب به خاطر چربی اشباع کمتر و درنتیجه کلسترول LDL پایین تر توصیه می شود. جایگزین کردن چربیهای اشباع با کربوهیدراتها که سالها بوسیله گایدلاینهای غذایی توصیه می شده است اگرچه باعث کاهش LDL می شود ولی میزان کلسترول HDL را نیز کاهش داده و باعث افزایش میزان تری گلیسرید و التهاب می شود. درعوض جایگزین کردن چربیهای اشباع با چربیهای غیراشباع همان تاثیر مفید را بر روی کاهش کلسترول LDL دارد بدون اینکه عوارض جانبی ایجاد کند.
در یک مطالعه کوهورت آینده نگر ، نه شیر کم چرب و نه شیر کامل تاثیری بر روی شیوع و میزان مرگ و میر بیماران قلبی و سکته نداشتند. در یک مطالعه کوهورت دیگر نشان داده شد که در زنان مصرف شیر کم چرب یا پرچرب باعث کاهش ریسک بیماریهای قلبی-عروقی در مقایسه با مصرف گوشت قرمز می شود ولی در مقایسه با مصرف ماهی و مغزها باعث افزایش ریسک بیماریهای قلبی می شود.
در مقایسه با چربیهای گیاهی و غیراشباع، چربی لبنیات باعث افزایش ریسک بیماریهای قلبی-عروقی می شود ولی برای کسانی که در کشورهای فقیر زندگی می کنند که مصرف نشاسته در آنها بالاست مصرف مقدار متعادل لبنیات به خاطر کاهش لود گلیسمی و تامین ارزش غذایی می تواند باعث کاهش بیماریهای قلبی-عروقی شود.
دیابت:
شیر گاو بدلیل واکنش متقاطعی که بین پروتئنهای آن و سلولهای جزایر پانکراس وجود دارد می تواند در ایجاد دیابت نوع ۱ نقش داشته باشد. به هرحال بچه هایی که پروتئینهای هیدرولیز شده را به جای شیر گاو مصرف می کردند بعد از ۷ سال اتوآنتی بادی کمتری نسبت به سلولهای بتا پانکراس نداشتند و هنوز ارتباط بین مصرف شیرگاو و ریسک دیابت نوع ۱ نامشخص مانده است.
مصرف لبنیات با ریسک کمتر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بعضی از مطالعات کوهورت آمده است ولی در یک مطالعه متاآنالیز مصرف لبنیات ارتباط کمی با کاهش ریسک دیابت نوع ۲ داشته است. در یک مطالعه نیز نشان داده شد که آبمیوه های حاوی شکر نسبت به شیر ریسک دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند ولی قهوه نسبت به شیر ریسک دیابت را کاهش می دهد.
 تهیه و تدوین:
دکتر شهره نیکو
دکترای ایمونولوژی پزشکی

منبع:
Milk and Health, N Engl J Med ۲۰۲۰; ۳۸۲:۶۴۴-۶۵۴
DOI: ۱۰.۱۰۵۶/NEJMra۱۹۰۳۵۴۷

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3196 بار   |   دفعات چاپ: 18 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر