دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
آدرس مرکز تحقیقات ایمونولوژی
جهت ارجاع در مقالات و سایر انتشارات

مرکز تحقیقات ایمونولوژی،
پژوهشکده ایمونولوژی و بیماری های عفونی،
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


Immunology Research Center,
Institute of Immunology and Infectious Diseases,
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

نمایش آمار بازدیدهای زیربخش : 537107
بازدیدهای ۲۴ ساعت گذشته: 39387
بازدیدهای روز جاری: 39387
کاربران حاضر در پایگاه: 4
به روزرسانی: 1399/12/11

روز: سه شنبه مورخ 12 اسفند 1399

08:11 = ساعت فعلی سرور

شیوه زندگی سالم زنان و کووید-۱۹

 | تاریخ ارسال: 1399/9/18 | 
در نتیجه همه گیری ویروس کرونا ویروس (COVID-۱۹) ، جهان با یکی از بزرگترین چالشهایی که طی بیش از یک قرن تجربه کرده ایم روبرو است. پیامدهای اقتصادی برای جامعه به طور بالقوه فاجعه بار است. بخش های بهداشت و مراقبت های اجتماعی با ارائه خدمات اضطراری در مقیاس بی سابقه ای واکنش نشان داده اند ، در حالی که جامعه علمی بر روی ایجاد روش های درمانی جدید و واکسن برای جلوگیری از امواج بعدی بیماری همه گیر تمرکز کرده است.
 
با اینکه طبق مطالعات احتمال مرگ زنان در اثر COVID-۱۹ کمتر از مردان است اما، برخی شرایط ، از جمله چاقی و فشار خون بالا ، سبب شدت علایم بیماری در زنان خواهد شد. در حال حاضر اعتقاد بر این است که زنان باردار بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر نیستند. با این حال، برای تعیین صحت این مشاهدات بیشتری نیاز است. سوالات زیادی وجود دارد که باید برای بهینه سازی مراقبت ، جلوگیری از آسیب ، کاهش اضطراب در میان زنان و خانواده های آنها و اطلاع از متخصصان بهداشت و سیاست گذاران به آنها پاسخ داده شود.
 
برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید و جهت تقویت سیستم ایمنی  علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از دیدگاه تغذیه ای بهتر است منابع غذایی زیر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود:
  • مصرف منابع ویتامین C نظیر مرکبات (اعم از پرتقال ،نارنگی ،لیموشیرین ،لیمو ترش )، فلفل دلمه ای سبز  و قرمز و فلفل سبز شیرین  و انبه و کیوی و گوجه فرنگی و آناناس ،توت فرنگی توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی ویتامین A نظیر هویج ،کدو حلوایی ،انبه ،سیب زمینی شیرین ،کلم برگ ،تخم مرغ و ماهی توصیه می گردد
  • مصرف آبمیوه های نظیر آب کلم ،آب کیوی وتوت فرنگی ،آب گوجه فرنگی ،آب کدو تنبل ،آب پرتقال ،آب هویج  جهت تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد.
  • مصرف منابع غذایی ویتامین K نظیر پیاز ،کلم بروکسل ،کلم بروکلی،کلم پیچ،کلم برگ  ، توت فرنگی ، گل کلم و اسفناج توصیه می گردد .
  • مصرف منابع غذایی ویتامین  نظیر سینه بوقلمون ،ماهی ،سینه مرغ و نخود سبز توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین  :نظیر ماهی،روغن کبد ماهی  ،تخم مرغ و شیر توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین E نظیر فندق ،بادام ،دانه های آفتابگردان ،انبه ،اسفناج ،فلفل دلمه ای ،زیتون ،گوجه فرنگی و کیوی توصیه می شود
  • مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیک نظیر اسفناج ،کلم بروکلی ،انواع کلم ،لوبیاقرمز و پرتقال توصیه می شود
  • مصرف سیر بدلیل منبع آلیسین  و پیاز توصیه می شود البته فقط در مرحله قبل از ابتلا به بیماری.
  • مصرف زنجبیل بدلیل منبع غذایی جینجرول و زردچوبه و مکمل تغذیه ای کرکومین مفید می باشد
میوه ها و سبزی ها بخوبی با محلول مخصوص ضدعفونی سبزیجات شسته و گندزدایی و سپس استفاده شود و در صورت نقص  سیستم ایمنی بهتر است  سبزی جات و میوه ها را بصورت پخته استفاده نمایید.
در انتها باید تاکید کرد عوارض مصرف خودسرانه و بی رویه ویتامین ها  سبب ایجاد مسمومیت، ناهنجاری و اختلال در عملکرد اعضای بدن و کاهش عملکرد ایمنی بدن خواهد شد.
 
تهیه و تدوین:
دکتر مریم عظیمی
منبع:
Suliman KH, Falak ZE, Shoaib M, Ghulam NA, Haq IU, Kang XU, Hui LI. Selected Micronutrients: An Option to Boost Immunity against COVID-۱۹ and Prevent
Adverse Pregnancy Outcomes in Pregnant Women: A Narrative Review. Iranian Journal of Public Health. ۲۰۲۰ Oct ۲۷;۴۹(۱۱):۲۰۳۲-۴۳
 
https://www.frontiersin.org/research-topics/۱۴۰۶۶/covid-۱۹-and-womens-health
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2457 بار   |   دفعات چاپ: 11 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر