به روزرسانی: 1401/2/24

روز: سه شنبه مورخ 27 اردیبهشت 1401

یافته جدید دانشمندان: سرماخوردگی احتمالا می‌تواند از بدن در مقابل اومیکرون محافظت کند

| تاریخ ارسال: 1400/10/25 |

بر اساس تحققیات انجام شده توسط پژوهشگران امپریال کالج لندن، برخی از سلول‌های ویژه‌ای که در دوران سرماخوردگی در بدن فرد ایجاد می‌شوند، می‌توانند از بدن در مقابل سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» محافظت کنند.

این نتیجه‌ای بود که پس از مطالعه وضعیت جسمانی ۵۲ نفر در موسسه ملی قلب و ریه امپریال کالج بریتانیا که به کووید۱۹ مبتلا شده‌ بودند، حاصل شد.

بر اساس تحقیقاتی که نتیجه آن در نشریه «Nature Communications» منتشر شد، در بدن افرادی که به سرماخوردگی کلاسیک مبتلا شده‌اند، یک «بانک حافظه» از سلول‌های ایمنی ویژه ایجاد می‌شود که به بدن کمک می‌کند در مقابل عفونت‌های آینده از جمله آلودگی به ویروس کرونا آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد.

پژوهشگرانی که در این تحقیق مشارکت داشتند، تاکید دارند که نتیجه مطالعات آنها به معنای نادیده گرفتن واکسن‌ها کرونا نیست و در حال حاضر واکسیناسیون همچنان تنها راه موثر برای محافظت بدن در برابر این ویروس است.

با این وجود می‌گویند که از مسیر این تحقیقات، به اطلاعات مفیدی در مورد نحوه عملکرد سیستم دفاعی بدن در مقابل این ویروس و سویه‌های آن دست یافته‌اند و این امیدواری بوجود آمده که دفاع طبیعی ناشی از یک سرماخوردگی ساده بتواند تا حدودی از بدن در برابر بیماری کووید ۱۹ و سویه اومیکرون محافظت کند.

دکتر روحیا کوندو، نویسنده این گزارش به «اسکای نیوز» می‌گوید: «ما کشف کرده‌ایم که افزایش قابل توجه شمار سلول‌های T که در زمان سرماخوردگی توسط بدن ساخته می‌شوند، می‌توانند از بدن در صورت ابتلا به کووید۱۹ محافظت کنند.»

او با هشدار در این باره که تاکنون تنها وضعیت این سلول‌ها در بدن گروه کوچکی از مبتلایان مورد بررسی قرار گرفته و ۸۸ درصد از آنها نیز سفیدپوستان اروپایی بوده‌اند، می‌گوید: «این تفکر که هر کسی که اخیراً سرما خورده است به طور خودکار در برابر کووید۱۹ محافظت می‌شود، یک اشتباه جدی است. هیچکس نباید برای محافظت در مقابل کووید۱۹ صرفا روی سرماخوردگی خود حساب کند و ضروری است که واکسیناسیون ضد کرونا حتی دوز تقویتی آن انجام شود.»

سلول‌های T بخشی از گلبول‌های سفید خون هستند که نقش مهمی در کارایی سیستم ایمنی بدن بازی می‌کنند.

تحقیقات نشان داد که «سلول‌های T» اولا قادرند ویروس کرونا را شناسایی کنند و ثانیا، برخلاف واکسن‌های کنونی به جای حمله به پروتئین‌های اسپایک روی سطح ویروس، به پروتئین‌های درون آن حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

پروفسور آجیت لالوانی، از دیگر نویسندگان این مطالعه نیز می‌گوید: «این یافته‌ها می‌تواند به ما در طراحی نسل جدید واکسن‌های ضدکرونا کمک کند؛ واکسن‌هایی که بهره برداری بهتری از عملکرد "لنفوسیت تی" دارند و می‌توانند محافظت با دوام تری را در برابر کووید بوجود آورند.»

تهیه کننده خبر: دکتر فاطمه فرجی