خطر ابتلا به اختلالات شناختی در بین کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD)
احتمال ابتلا به اختلالات شناختی ممکن است در بین کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) به ویژه در آنهایی که دارای اختلالات رشدی عصبی مانند اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) یا اختلال یادگیری هستند، بیشتر باشد.
روش تحقیق:
هنوز مشخص نیست که آیا زیرمجموعههایی از کودکان مبتلا به AD با خطر بیشتری برای اختلالات شناختی روبرو هستند یا خیر.
برای تعیین این ارتباط، محققان از نمونه وزنی شامل ۶۹،۷۳۲،۸۰۷ کودک مبتلا به AD در نظرسنجی ملی سلامت ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ استفاده کردند.
نتایج اصلی مورد نظر، مشکلات یادگیری یا حافظه (علائم اختلال شناختی) بود که توسط مراقب کودک گزارش شده بود.
محققان با استفاده از رگرسیون لجستیک برای مقایسه احتمال مشکلات یادگیری یا حافظه بین ۶۰،۵۰۹،۷۹۴ کودک بدون AD و ۹،۲۲۳،۰۱۳ کودک مبتلا به AD تجزیه و تحلیل آماری انجام دادند.
نتیجهگیری:
کودکان مبتلا به AD در مقایسه با کودکان بدون AD بیشتر دچار مشکلات یادگیری (۱۰.۸٪ [۹۵٪ CI، ۷.۸٪ - ۱۵.۸٪] در مقابل ۵.۹٪ [۹۵٪ CI، ۵.۱٪ - ۶.۹٪]؛ P < ۰.۰۰۱) و مشکلات حافظه (۱۱.۱٪ [۹۵٪ CI، ۸.۰٪ - ۱۵.۹٪] در مقابل ۵.۸٪ [۹۵٪ CI، ۴.۹٪ - ۶.۹٪]؛ P < ۰.۰۰۱) بودند.
در رگرسیون لجستیک چند متغیره با تعدیل برای عوامل اجتماعی-اقتصادی، آسم، آلرژی غذایی و آلرژی فصلی یا تب یونجه، محققان دریافتند که ابتلا به AD با افزایش احتمال مشکلات یادگیری (نسبت شانس تعدیل شده [AOR]، ۱.۷۷؛ ۹۵٪ CI، ۱.۲۸-۲.۴۵) و حافظه (AOR، ۱.۶۹؛ ۹۵٪ CI، ۱.۱۹-۲.۴۱) همراه است.
پس از آن که نتایج به دست آمده بر اساس بیماریهای همراه رشدی-عصبی دسته بندی شدند، ابتلا به AD با ۲ تا ۳ برابر احتمال بیشتر مشکلات حافظه در بین کودکانی که هرگونه اختلال رشدی عصبی داشتند (AOR، ۲.۲۶؛ ۹۵٪ CI، ۱.۴۳-۳.۵۷) از جمله ADHD (AOR، ۲.۹۰؛ ۹۵٪ CI، ۱.۶۰-۵.۲۴) یا اختلالات یادگیری (AOR، ۲.۰۴؛ ۹۵٪ CI، ۱.۰۴-۴.۰۰) مرتبط بود.
ابتلا به AD در بین کودکانی که شرایط رشدی عصبی نداشتند، با مشکلات یادگیری یا حافظه همراه نبود.
ارزش کاربردی:
به گفته نویسندگان: "این یافتهها می توانند به بهبود ارزیابی خطر ابتلا به اختلالات شناختی در کودکان مبتلا به AD کمک کنند و پیشنهاد میکنند که ارزیابی برای اختلالات شناختی باید در بین کودکانی که AD و اختلالات همزمان ADHD یا اختلال یادگیری دارند، در اولویت قرار گیرد."